مقالات تخصصی

دینام خودرو چیست و چگونه کار می‌کند

باتری شما عمدتاً برای راه اندازی وسیله نقلیه و تامین برق در مواقع کار نکردن موتور استفاده می‌شود. دینام یکی از اجزای مهم سیستم شارژ خودرو است، بنابراین درک عملکرد آن در مواقعی که با کار نکردن خودرو مواجه می‌شوید مهم است.

بهترین پیشنهاد اورجینال باتری برای شما 😍 خرید کنید 👇

باتری هیوندا ولستر

تومان1,558,249 تومانمشاوره تخصصی خرید (رایگان) : 09139324729

دینام خودرو چیست؟

دینام ژنراتوری است که هدف آن توزیع برق به خودرو و شارژ مجدد باتری است. در خارج از برخی از مدل‌های هیبریدی، همه خودروهای دارای موتور احتراق داخلی استاندارد دارای دینام خواهند بود. دینام به طور کلی در قسمت جلویی موتور نصب شده و کمربندی در اطراف آن وجود دارد. دینام تقریباً به اندازه یک نارگیل است.

بیشتر بخوانید:

تفاوت دریچه گاز برقی و دریچه گاز سیمی

بهترین پیشنهاد اورجینال باتری برای شما 😍 خرید کنید 👇

باتری رنو داستر

تومان2,139,968 تومانمشاوره تخصصی خرید (رایگان) : 09139324729

اجزای دینام خودرو

اجزای یک دینام به منظور تأمین نوع و مقدار مناسب قدرت خودرو طراحی شده است. سیستم شارژ اتومبیل شامل قسمت‌های زیادی است، اما اجزای اصلی یک دینام عبارت است از:

  • روتور و استاتور

روتور و استاتور اجزای تولید کننده برق یک دینام هستند. روتور، قطعه ای استوانه ای شکل می‌باشد که با آهنربا احاطه شده است، در داخل استاتور می‌چرخد که مجموعه ای ثابت از سیم کشی مسی رسانا را در خود جای داده است. در نهایت حرکت آهن ربا بر روی سیم کشی چیزی است که لکتریسیته ایجاد می‌کند.

  • تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ بر توان تولید کننده دینام نظارت می‌کند. سطح ولتاژ خروجی به باتری را کنترل می‌کند و نیرو را به بقیه خودرو می‌رساند.

  • یکسو کننده دیود

یکسو کننده دیود ولتاژ دینام را به شکلی تبدیل می‌کند که می‌تواند توسط باتری برای شارژ مجدد استفاده شود.

  • فن خنک کننده

آلترناتورها گرمای زیادی تولید می‌کنند و برای کارکرد موثر باید خنک شوند. در حالی که با دریچه‌ها و بدنه آلومینیومی برای انتشار بهتر گرما ساخته شده است، برای خنک کردن بیشتر مجهز به فن های چرخشی نیز هست. مدل‌های جدید دینام دارای فن خنک کننده داخلی هست، در حالی که نسخه‌های قدیمی‌تر دارای تیغه‌های فن خارجی هستند.

بهترین پیشنهاد اورجینال باتری برای شما 😍 خرید کنید 👇

باتری رنو ساندرو

تومان1,972,999 تومانمشاوره تخصصی خرید (رایگان) : 09139324729

طرز کار دینام خودرو چگونه است؟

دینام خودرو چه کار می‌کند؟ همانطور که می‌دانیم، دینام قسمت اعظم برق خودرو را تأمین می‌کند و به شارژ مجدد باتری کمک می‌کند. اما برای انجام همه اینها، دینام ابتدا باید انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل کند.

چگونه دینام برق تولید می‌کند

فرآیند تولید برق با موتور شروع می‌شود. برای اکثر خودروهای مدرن، دینام‌ها توسط میل لنگ موتور از طریق کمربند مارپیچ حرکت می‌کنند، اگرچه وسایل نقلیه قدیمی ممکن است دارای قرقره جداگانه ای باشند که از میل لنگ به دینام می‌رود. حرکت کمربند – انرژی مکانیکی – روتور دینام را با سرعت بالایی در داخل استاتور می‌چرخاند.

برق با چرخش روتور تولید می‌شود. آهن رباهای اطراف روتور عمداً طوری قرار گرفته اند که با عبور از سیم کشی مسی در استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد شود. این قدرت سپس به تنظیم کننده ولتاژ می‌رسد که برق را در خودرو پراکنده می‌کند و میزان ولتاژ دریافتی باتری را مدیریت می‌کند.

دینام چگونه باتری را شارژ می‌کند؟

قبل از اینکه باتری بتواند از برق حاصل از دینام استفاده کند، باید به فرمی تبدیل شود که باتری می‌تواند از آن استفاده کند. این به این دلیل است که الکتریسیته می‌تواند در جریان‌ها یا جهات مختلف جریان یابد.

باتری‌های خودرو با برق جریان مستقیم یک طرفه (DC) کار می‌کنند، در حالی که دینام‌ها برق جریان متناوب (AC) را تولید می‌کنند، که گاهی اوقات برعکس جریان می‌یابد. بنابراین قبل از مراجعه به رگولاتور ولتاژ، قدرت مورد نظر برای باتری از طریق یکسوساز دیود به DC تبدیل می‌شود.

پس از تبدیل، باتری می‌تواند از برق برای شارژ مجدد استفاده کند. مانند هر قطعه خودرو، دینام شما با گذشت زمان شروع به افت می‌کند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. نحوه تعویض دینام را یاد بگیرید و بدانید در صورت خرابی خودرو در جاده چکار کنید.

همه خودروهای دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی خودروهای هیبریدی دارای دینام هستند. هنگامی که موتور در حال کار است، دینام باتری را شارژ می‌کند و نیروی الکتریکی اضافی را برای سیستم‌های الکتریکی خودرو تأمین می‌کند.

دینام یک واحد بدون تعمیر و نگهداری است. در برخی از خودروها، می‌تواند تا 10-15 سال بدون هیچ گونه تعمیر دوام بیاورد. در صورت خرابی دینام، ممکن است خودرو برای مدت کوتاهی با باتری کار کند. با این حال، موتور به محض اتمام شارژ باتری خاموش می‌شود. تعویض دینام با قطعه OEM جدید گران است، اما جایگزین‌هایی وجود دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *